Greit å vite for leieboere - videoer

Leieboerforeningen har laget tre korte videoer hvor våre advokater kort belyser temaer som leieboere bør kjenne til. Flere videoer er underveis.

Videoene er publiseres på vår Facebook-profil. Etter hvert som vi får produsert flere videosnutter vil vi samle de slik at de blir enklere tilgjengelig og tematisert på våre nettsider.

Det er enkle videoer på ca 1 minutt og tatt opp med mobilkamera. På facebook blir de raskt spredd og vi får gode tilbakemeldinger.

Leieboerforeningen har de siste ukene satset på å legge ut daglige nyheter og kommentarer om smått og stort på Facebook. Vi oppfordrer derfor alle som ønsker å følge med på hva som skjer på boligfronten og leiesektoren til å følge oss på Facebook og dele innlegg.

Advokat Ragnhild Løseth: Skriftlige leieavtaler

Advokat Tove Berggaard: Depositumskonto

Advokat Ragnhild Løseth: Husleieøkning

Kommunen krevde titusener for mye i husleie Mona Grimstad har fått tilbake over 37 000 kroner av bydel St. Hanshaugen i Oslo. I årevis har den krevd inn altfor mye husleie i to kommunale omsorgsboliger.

Blokka vår - Kommunale leieboere forteller Hvordan opplever kommunale beboere hverdagen? Spør du leieboerne, vil du raskt få historier om små og store utfordringer som bidrar til å forsterke enn ellers krevende hverdag. Vi har intervjuet noen kommunale beboere og latt forfatter Vigdis Hjorth dramatisere historiene ned til fem korte filmer.

Lær mer om forebygging og bekjempelse av uønskede husdyr Kakerlakker, veggdyr, skjeggkre, brunbille, møll, sølvkre. Småkrypene er på ingen måte borte. De er her - overalt - og de er sterkere og mer motstandsdyktige enn noen gang. - Vi er nødt til å lære å leve med de, sier Johan Mattson i Mycoteam, som kommer på medlemsmøte i Leieboerforeningen tirsdag 30 mai.

Utleiegigant med uredelig praksis Fredensborg oppgir én pris i annonsene og en annen på visning. Forbrukerombudet og Leieboerforeningen er svært kritiske til prakisen.

Leieboerforeningen bidrar til bosetting av flyktninger Anslag viser at mer enn 40.000 flyktninger kan komme til Norge de neste to årene, i tillegg til 30.000 i 2015. Bosetting av flyktningene vil skape utfordringer for kommunene, som vil måtte legge til rette for at en majoritet av flyktningene skal bosettes i det private markedet. Dette vil innebære mange utfordringer for kommunene, som vil måtte samarbeide både med profesjonelle og mindre profesjonelle utleieaktører.