Styrk bostøtten

Styrk bostøtten, ikke endre rentebetingelsene på grunnlånet og styrk Husbankens kompetansetilskudd. Dette var Leieboerforeningens tre krav til stortingets kommunal- og forvaltningskomiteen under statsbudsjetthøringen 19. oktober 2015.

• Styrk bostøtten
    Martin Gustavsen fra Leieboerforeningen i statsbudsjetthøringen var tydelig på at bostøtteordningen må styrkes.

Leieboerforeningen følger med uro utviklingen i bostøtten. Siden den store bostøttereformen i 2009 har antall mottakere sunket kraftig de siste årene.  Hovedgrunnen er den manglende justeringen av inntektsgrensene og egenandelen som gjør at et økende antall faller utenfor når inntekten eller pensjonen inntektsjusteres hvert år. Beregning foreningen har gjennomført viser at bostøtten får stadig mindre betydning for mottakerne. I tillegg er det satt et tak på hvor store boutgifter som tas med i beregningen og dette taket er altfor lavt. Leieboerforeningen ba derfor komiteen bidra til at intektsgrensene ble økt og boutgiftstaket økt slik at det dekker de faktiske boutgiftene.

Leieboerforeningen er også kritisk til regjeringens forslag om ny beregningsmåte for renta på Husbankens grunnlån. Dagens grunnlån som har en nedbetalingstid på 50 år og mulighet for fastrente i 20 år. I tillegg beregnes renten utfra statens innlånsrente eller statskasseveksler og som gir stor forutsigbarhet. I komiteen se Leieboerforeningen at dette i verste fall bety spikeren i kista for den nye satsing på å få frem en mer seriøs og profesjonell utleiesektor.

Husbankens boligsosiale kompetansetilskudd skal bidra til å heve kunnskapen innen boligsosialt arbeid og boligsosial politikk. Det er også fra denne tilskuddsordningen Leieboerforeningen mottar et statlig driftstilskudd.

I budsjettet for 2015 ble de totale tilskuddsmidlene nesten halvert, og dette nivået videreføres i budsjettet for 2016. Leieboerforeningen er bekymret for at kompetansetilskuddet størrelse nå er så lavt at det truer det boligsosiale arbeidet som gjøres i kommunene. Behovet for kompetansefremmende tiltak vil også øke med den alvorlige flyktningsituasjonen landet står ovenfor. Leieboerforeningen ba om at tilskuddet ble økt til samme nivå som i 2014 eller 82 millioner.