Smått, men bra

Det japanske huset på 55 kvadratmeter er tegnet av arkitektene hos Mizuishi Architects Atelier.

• Smått, men bra
    Utrolig mye det man kan få ut av 55 kvadratmeter.

Og for en overraskelse de tilbyr på innsiden! Med smarte løsninger og perfekt utnyttelse av plass er ikke innsiden av huset slik man tror når man ser utsiden.

Billigere å bygge nytt
Byggeforskrifter blir oppdatert nesten hvert tiende år i Japan, og som det står akkurat nå, er det faktisk billigere for mange familier å gjenoppbygge enn å omstrukturere, skriver tinyhouses

Sære og spesielle boliger er mer vanlig i Japan, for ifølge en studie av The Guardian, så har huseiere og arkitekter råd til å bygge boliger som forsvinner ut av stil. Det sies også at folk bygger hus mer på grunn av stil enn levetid på grunn av hyppige jordskjelv.

Innovative hjem
Innovative har vist seg å være de beste boliginvesteringene for japanerne de siste årene.

Trenden har ført med seg at arkitektene i landet har fått en stor etterspørsel etter seg. Tinyhouses skriver at det er 2,5 arkitekter per 1000 innbygger i Japan, mens USA for eksempel har 0,33 per 1000 innbygger.

Kilde: Boligmani.no

Flaks på boligmarkedet kan påvirke resten av livet ditt Tilfeldigheter styrer ofte om du får god eller dårlig råd. Viktigst er det antakelig å ha flaks på boligmarkedet.

Stor forskjell på depositumskontoer Det er ikke uvesentlig hvor utleieren din plasserer depositumspengene dine. Renta varierer mye fra bank til bank. Det samme gjør gebyret for depositumskontoen, men gebyret er det utleieren som skal betale.

Startlånet bidro til økte boligpriser Norsk institutt for by- og regionforskning (NIBR) har undersøkt effektene de boligsosiale virkemidlene har på boligpriser og boligmasse. I en fersk rapport har de funnet ut at startlånet – slik det fungerte før omleggingen i 2014 - bidro til økte boligpriser, men ikke flere boliger. NIBR mener det er viktig å målrette den boligsosiale politikken.

Pusser opp for å få leid ut leiligheten Leiemarkedet har snudd på få år. - Kravet om standard er betydelig høyere enn tidligere hos studentene, sier Svein Utne.

Uenighet om skattefradrag for leieboer En høyere beskatning av sekundærboliger vil kun føre til en ekstraregning for allerede fattige leieboere, mener førsteamanuensis Are Oust. Han mener skattefradrag er et bedre alternativ til utjevning. Leieboerforeningen tviler på denne løsningen.