Pusser opp for å få leid ut leiligheten

Leiemarkedet har snudd på få år. - Kravet om standard er betydelig høyere enn tidligere hos studentene, sier Svein Utne.

• Pusser opp for å få leid ut leiligheten
    Faksimile fra aderssa.no som forteller om Svein Utne som må pusse opp for å få leid ut.

- Vi ringte mellom ti og femten personer som hadde lagt ut annonse om at de ønsket leilighet. En del av dem kom og så på boligen, men da det manglet oppvaskmaskin og kjøkkenet var slitt, så var de ikke interesserte, forteller Svein Utne.

Studiestarten nærmer seg, og på leiemarkedet i Trondheim ligger det over 1300 boliger tilgjengelig på tjenestene finn og hybel.no. For annonser med bolig søkes, er tallet derimot langt lavere. Under 200 prøver å finne sin neste leiebolig via nettsidene.

Svein og kona Anne Line Utne er to av utleierne som ser at situasjonen har gått fra å være utleiers til å bli leietakers marked på få år.

Ingen napp
Selv om stua, badet og soverommet var pusset opp for et par år siden, var ikke det nok til å friste dem som var på jakt etter leilighet.

- Etter å ha invitert aktuelle leietakere på visning og tilbakemeldingene kom, valgte vi til slutt å pusse opp for 30 000 kroner. Det er tydelig at kravet om standard har økt. Vi så oss nødt til å sette inn helt nytt kjøkken, rydde ut av en bod for å gjøre den tilgjengelig og kjøpe inn nye hvitevarer. Alternativet var å senke leieprisen, men da ønsket vi heller å investere litt i leiligheten, sier Utne.

Månedsprisen på den 45 kvadratmeter store sokkelen har de så langt satt til 8000 kroner. Men etter flere dager med annonse på nettsiden hybel.no har de fremdeles ikke fått napp.

Ikke lenger nedringt
I utgangspunktet ønsket de ikke å leie ut til noen med husdyr. I stedet ser de nå at de kanskje må åpne for en leietaker med hund, hvis spørsmålet melder seg.

- Man blir ganske usikker som utleier når situasjonen er som nå. Når man først bestemmer seg for å leie ut, så venter man ikke at det skal være veldig vanskelig å få noen inn. Vi kjenner andre som leier ut, og tidligere år har de blitt nedringt av folk med en gang annonsen ble lagt ut. Det har endret seg mye på kort tid, forteller Utne.

Avdelingsleder hos Eiendomsmegler 1, Kent Nergård, sier til Adresseavisen at overfloden av utleieleiligheter også gjør utslag blant boligkjøperne i byen. Han forklarer at leieprisene presses ned på mindre attraktive leiligheter, på grunn av at tilbudet har vokst de senere årene. Samtidig går kjøpsprisene opp for leiligheter i sentrum. Dette fører til at de som kjøper bolig for å leie ut, må kjøpe med en standard som gir en høy leiepris for at det skal lønne seg.

- Med mange tilbud på markedet, er ikke det nødvendigvis lett. Man må kanskje senke prisen, mens de som skal leie ut leiligheter med god standard og attraktiv beliggenhet som for eksempel på Solsiden fortsatt opplever at det er lett å leie ut til gode priser. De som sitter på mindre attraktive leiligheter sliter nok med å få leid ut nå, sier Nergård.

Kilde: Adresseavisa