Livet i en boks - kanskje ikke så ille likevel?

Boligmarkedet i de største byene blir stadig mer ekskluderende for de unge. Er containerlandsbyer løsningen?

• Livet i en boks - kanskje ikke så ille likevel?
    I stadig flere byer utvikles det nå bolig-, kultur- og aktivitetstilbud i omgjorte shippingcontainere. Bildet viser et nytt prosjekt i London, ContainerVille, som er en kombinasjon av hybelhus og kontorer for oppstartsbedrifter innen teknologi og kreativ industri. (Foto: Containerville, The Estate Office)

I en kronikk i Kommunal Rapport tar by- og samfunnsviter Helle Benedicte Berg med oss inn i nye spennende utviklingstrender i Europa.Hun skriver at vi ved å åpne for containere som et utgangspunkt, kan skape mye ut av lite og invitere grupper som ikke vanligvis er inne i varmen, over dørstokken.

I Sundbyberg i Stockholm bygges det for tiden studentby av shippingcontainere. 65 hybler, hver på 29 kvadrat, settes sammen som moduler og innredes i lyse og innbydende farger. 5.000 svenske kroner per måned er prisen for et krypinn. Strøm, oppvarming, internett, tv og forsikring er inkludert, og hver enhet har eget bad og kjøkkenkrok.

I Keetwonen, Amsterdam, ligger verdens største containerlandsby oppført i 2005. Her er det anlagt 250 containerhybler, med hver blokk på fem etasjer; fem containere oppå hverandre i høyden og fra fem til 20 i bredden. Til tross for at mange spådde dårlige boforhold har prosjektet vært en suksess, skriver Berg.

I Aarhus har de også et etablert konsept, Institut for X, på et nedlagt område som tilhører den danske godsbanen. Mellom togskinnene og verkstedshallene ligger transformerte containere på rekke og rad – som fungerer som alt fra midlertidige kunstnerboliger til kontorer, treningsrom- og atelierer. Bak prosjektet står de kreative bypionerene Bureau Detours. Akkurat nå jobber de med ungdom på Hamar, i et prosjekt som skal bidra til å skape aktivitet i et lite brukt område mellom Mjøsa og bysentrum. Nylig inviterte også Bureau Detours barn og ungdom til å være med å snekre bymøbler på Sørenga i Oslo.

I mars åpnet Bureau Detours et større bydelsprosjekt på Nørrebro i København, som har fått navnet Containerbyen. Her skal det, på samme måte som i Aarhus, satses på kunst og kultur samt dyrkeprosjekter, matlaging og urbant hønsehold.

Mottoet er aktivt medborgerskap, og prosjektene går ut på å skape forandring med enkle midler og felles innsats. Bureau Detour initierer samarbeid mellom innbyggere som ønsker å bidra, nærings- og handelsstand og byadministrasjon. Sammen blåser de nytt liv i sentrale områder som ligger i brakk eller har et uutnyttet potensial. Byfornyelse nedenfra, bokstavelig talt.

Ved å åpne for containere som utgangspunkt, kan man skape mye av lite og invitere grupper som ikke vanligvis er inne i varmen, over dørstokken – enten det dreier seg om enslige eller inaktive beboere i en bydel, eller unge og studenter på et tøft boligmarked, skriver Helle Benedicte Berg.

Les hele kronikken her

Se video fra ContainerVille i London her: