Stor forskjell på depositumskontoer

Det er ikke uvesentlig hvor utleieren din plasserer depositumspengene dine. Renta varierer mye fra bank til bank. Det samme gjør gebyret for depositumskontoen, men gebyret er det utleieren som skal betale.

Finansportalen.no som er en tjeneste fra Forbrukerrådet, opplyser nå betingelser på depositumskontoen. Og det er store variasjoner. Har du betalt 18.000 i depositum, får du fra 1,5 % til 0.05 % rente - som i kroner og øre er fra 270 til 9 kroner pr år. Etableringsgebyret varierer fra kr 100 til 2000.

De fleste utleiere velger å opprette depositumskontoen i den banken hvor også husleien blir innbetalt til. Dette gir noen lovmessige og forenklede rutiner knyttet til krav ved manglende husleie. Men det er mye penger å spare på å velge riktig bank, og som leieboer er det lov å forsøke å få utleier til å tenke litt gjennom valgene.

Renter og gebyrer ved depositum kr 15.000

Renter og gebyrer ved depositum kr 45.000

Slik går du frem
Det er ikke helt intuitivt å finne frem til depositumsoversikten på finansportalens nettsider, så her følger en kortguide:
Skriv inn i nettleseren
finansportalen.no her. under Investering klikker du på Bankinnskudd. Skriv inn depositumsbeløpet i boksen «Innestående beløp» og klikk på blå knapp «Sammenlign». Deretter må du velge å Spisse resultatene ved å velge type KONTO Depositumskonto. Da kommer listen over alle som tulbyr depositumskonto opp. Du kan velge hvor mange treff du vil vise på siden og det er ikke så mange så du kan godt velge alle. For å se hva gebyrene er, klikker du på linken som heter «produktnavn» under hver bank.