– Tar opp kreditt­kort­gjeld for å kunne kjøpe bolig

Norske boligkjøpere gjør alt for å kunne komme seg inn på boligmarkedet.

• – Tar opp kreditt­kort­gjeld for å kunne kjøpe bolig
    Christian Dreyer i Eiendom Norge mener det er et generelt problem at man bruker kredittkort for å finansiere boligkjøp.

Regjeringen vurderer i disse dager om kravet om 15 prosent egenkapital for å få boliglån skal bli absolutt.Det gikk OBOS-sjef Martin Mæland i går ut og var kritisk til i et intervju med VG.

– Dersom kravene til toppfinansiering skjerpes ytterligere, kan enda flere bli fristet til å trekke kredittkortet eller skaffe seg dyre forbrukslån for å imøtekomme bankenes krav, sa Mæland.

– Et problem
Administrerende direktør Christian Dreyer i bransjeforeningen Eiendom Norge mener også forbrukslån- og kredittkortgjeldpraksisene hos mange boligkjøpere er uheldig.

– Det er et generelt problem at man bruker kredittkort for å finansiere forbruk og her boligkjøp. Det er ingen heldig praksis, fastslår han.

Kilde:ABC nyheter