Årsmøte 2015 og boligdebatt

Leieboerforeningens ordinære årsmøte er 19. mai kl 17:30 på Håndverkeren Kurs- og Konferansesenter i Oslo (Sangerhallen), Rosenkrantzgate 7 (ved Hotel Bristol). Etter årsmøte følger LbF-debatten som er åpen for gratis og åpen for alle.

• Årsmøte 2015 og boligdebatt
    Styreleder Therese Ustvedt og daglig leder under årsmøte 2014.

Lbf-debatten 2015: Feig boligpolitikk

Alle betalende medlemmer har møte- og stemmerett på årsmøtet som er foreningens høyeste organ. Medlemmer kan be om å få forslag behandlet på årsmøte.

Årsmøte skal videre alltid godkjenne årsmelding og regnskap for siste år. Styret kommer til å fremme forslag om endringer i kontingent og at vi åpner for greuppemedlemskap. Om det kommer inn forslag fra medlemmer skal disse også behandles. Det skal videre velges nye medlemmer til styret, kontrollkomite og valgkomite.

Mer om årsmøte 2015, saksdokumenter og påmelding

Ansvar for snørydding og strøing på vinteren Leieboerforeningen har fått en rekke henvendelser i vinter med spørsmål om hvem som er ansvarlig for å strø fortauet og indre gårdsrom, og fra folk som ikke kommer seg ut av sin egen bolig fordi det ikke er strødd eller ryddet snø. Vi har sett nærmere på bestemmelsene om dette

Oppsigelse ved epost - gyldig eller ikke? Kommunal- og moderniseringsdepartementet (KMD) mener at oppsigelse av leieforhold skal skje skriftlig ved brev. En oppsigelse pr epost er ikke tilstrekkelig og det vil være nødvendig med en lovendring for at en epostoppsigelse skal være gyldig. Samtidig presiserer departementet at en domstol kan komme til et annet resultat. Inntil en domstol tar stilling til dette er det derfor fortsatt uklart om en oppsigelse pr epost er gyldig eller ikke. KMDs uttalelse er likevel viktig.

Leieboerforeningen med ny styreleiar 19. mai avholdt Leieboerforeninga årsmøte på Håndverkeren kurs- og konferansesenter i Oslo. Val-komiteens leiar Christian Hellevang gjorde greie for komiteens innstilling, og meldte at styreleiar og nestleiar på eiga hand hadde ytra ønske om å bytte plass.

Mange krangler om utleie Antall tvister mellom utleiere og leietakere holdt seg på samme høye nivå i 2014 som året før, viser ferske tall fra Husleietvistutvalget. Erstatningskrav og skyldig leie er de vanligste konflikttemaene.