Selvbygging for leieboere

På en spesiell tomt i en spesiell bydel skal leieboere selv bygge sine drømmehjem. Initiativet kommer fra to arkitektstudenter som stiller spørsmål ved dagens byggemodell, der det er langt mellom byggherre og beboer. I leiesektoren er det ytterst sjelden at fremtidige leietakere får delta i planleggingsprosessen.

• Selvbygging for leieboere
    Utsnitt av fasaden

Leieboere har like store behov for en trygg bolig som eiere har, og det som gjøres i den byøkologiske forsøksbydelen  Svartlamon i Trondheim nå, er et spennende initiativ som vi kanskje vil se mer av i framtiden. Det er ikke første gang boligstiftelsen på Svartlamon tenker annerledes når de utvikler nye prosjekt, tvert i mot er brukermedvirkning en viktig del av Svartlamons verdigrunnlag, og da arkitektfirmaet Brendeland og Kristoffersen i 2005 bygde en lavblokk i massivtre, som senere ble anerkjent og prisbelønt, var beboerne med i planleggingen. I bydelen, som er regulert som byøkologisk forsøksområde, er alle beboerne leieboere. Boligene forvaltes av en boligstiftelse som består av medlemmer valgt av beboerne og av kommunen. Stiftelsen forvalter 130 boenheter, og boligene som leies ut er rimelige og har enkel standard.

Leieboere planlegger og bygger
De to arkitektstudentene Haakon Haanes og Trygve Ohren hadde også tidligere jobbet med ideer knytttet til en økologisk forståelse av våre bygde omgivelser, og da de planla sin diplomoppgave, fikk de mulighet til å sette ideene ut i livet. Den ledige tomta på Svartlamon var regulert til eksperimentell boligbygging, og da de la fram ideene sine for beboerforeninga på Svartlamon, fikk de positive tilbakemeldinger. De gjennomførte flere åpne verksteder der beboere og andre kunne komme med innspill til hvordan tomta kunne utnyttes, og vinteren 2014 lyste de ut prosjektet, med mål om å finne framtidige beboere som kunne vere interesserte i å bygge sine egne hjem. Til slutt ble sju voksne og fire barn valgt ut til å danne beboergruppa. Til sammen skal det bygges fem små boliger på tomta. Noen av beboerne tegner sine egne boliger, mens andre får tegnehjelp fra arkitektene. Felles for alle boligene er at de er små og kompakte, og at de bygges med miljøvennlige materialer.

Følges opp av byggmester
-Siden tomta har en regulering som åpner for eksperimentell bygging, var det ikke vanskelig å få dispensasjon for energikrav på tomta. Grunnen til at vi vil benytte oss av dette, er at gjeldende energikrav er vanskelig forenlig med vår tilnærming, som går ut på å la ufaglærte gjøre mest mulig selv, og å tenke på energi- og ressursbruk i et kvalitativt perspektiv heller enn et kvantitativt. Vi vil derfor for eksempel prøve ut hamp- og linisolasjon som vi mener er mer bærekraftig i et helhetlig perspektiv enn stein- eller mineralull, selv om sistnevnte kan ha mer isolererende egenskaper, forteller Haakon Haarnes til Leieboerforeningen. Deltakerne har ansvar for egen sikkerhet, men prosessen følges opp av en ansvarlig byggmester, som sørger for at alt går riktig for seg, og for at beboerne får den opplæringen de trenger.

5-årige leiekontrakter med mulighet for fornyelse
Det er boligstiftelsen på Svartlamon som bekoster prosjektet. Andre beboere på Svartlamon har 3-årskontrakter, men arkitektstudentene forteller LbF at de ser for seg at beboerne får 5-årskontrakter, og at det vil være både mulig og ønskelig at kontraktene fornyes.
Planlagt byggestart er sommeren 2015.

Spente selvbyggere og arkitektstudenter i fin oppstilling

Les mer her