LbF om Scheel-utvalgets rapport

Grunnen til at det ikke satses mer på moderne utleieboliger skyldes skattediskriminering. Om utleieboliger fikk de samme skatteavskrivningsmuligheter som næringseiendom, vil interessen for å investere i leieboliger trolig øke. Derfor foreslår Leieboerforeningen at det blir innført adgang til skattemessig saldoavskrivning for nye utleieboliger.

• LbF om Scheel-utvalgets rapport
    Ved å innføre en lik sats for saldoavskrivning på utleieboliger og forretningsbygg vil man få flere langsiktige profesjonelle aktører inn i det private leiemarkedet, skriver Leieboerforeningen i sin høringsuttalelse.

I høringsuttalelsen til Scheel-utvalget (NOU 2014:13) skriver leieboerforeningen at investeringer i kontorlokaler gir gunstige avskrivningssatser, mens det ikke finnes tilsvarende ordninger for investering i boligutleie. I tillegg er yield (avkastning) på kontorutleie (ca. 7 %) vesentlig høyere enn på boligutleie (ca. 4,5 %). Disse økonomiske forutsetningene gjør det nesten umulig å drive forsvarlig utleie av bolig. Sammen med lav skatt ved salg av utleieboliger bidrar det derimot til at utleiemarkedet blir dominert av kortsiktige spekulanter og ikke langsiktige og profesjonelle eiere.

Ved å innføre en sats for saldoavskrivning på utleieboliger på 2 % vil den løpende avkastningen for profesjonelle utleiere øke og flere langsiktige aktører vil investere i utleieboliger. Samtidig vil skattebyrden øke i det leilighetene blir solgt, noe som igjen vil føre til mer langsiktige eiere i motsetning til kortsiktige spekulanter.

Ved å innføre en lik sats for saldoavskrivning på utleieboliger og forretningsbygg vil man både rette opp i de skadelige vridningene pga. skattesystemet vi ser i dag, og man vil legge til rette for den politiske målsetningen om flere langsiktige profesjonelle aktører på det private leiemarkedet.

Les Leieboerforeninges høringsuttalelse her