Vasker do én gang i måneden

Folk som bor alene vasker do og bad sjeldnere enn samboende. Men forskjellene er mindre enn man kanskje skulle tro, viser en ny undersøkelse.

• Publisert: lørdag 17 januar, 2015 - 17:07
  • Skrevet av: Red
  • Stikkord: tips&triks

• Vasker do én gang i måneden
    På badet bør du veksle mellom basiske og sure rengjøringsmidler (foto: Colourbox).

21 prosent av single uten barn vasker doen én gang i måneden eller sjeldnere, viser en undersøkelse som YouGov har gjort for ISS. Til sammenligning vasker bare åtte prosent av samboende like sjelden.

– Det er naturlig at det blir færre dobesøk hos single enn hos par, men å rengjøre én gang i måneden er for sjelden. Det tar ikke lang tid med bruk før toalettskålen har millioner av bakterier, sier Stig Ronander, fagsjef for renhold i ISS.

Trekker du ned mens dolokket står oppe, spruter nemlig bitte små dråper av urin, avføring og toalettvann over setet.

Aleneboere dominerer også blant dem som vasker badet sjelden. 30 prosent vasker det månedlig eller sjeldnere, en dobbelt så stor andel som hos par.

Barn i huset
Det betyr ikke at du nødvendigvis kommer inn i et skittent hjem dersom den som bor der verken har samboer, ektefelle eller barn. 53 prosent vasker do ukentlig eller oftere, 37 prosent vasker badet like ofte. Hos par er andelene henholdsvis 75 og 65 prosent.

– Blant det store flertallet av single er renholdet like godt som hos resten av befolkningen. At flere samboende og familier vasker flere ganger i uka skyldes mer bruk, sier Ronander.

Nærmere én million nordmenn bor alene. Husholdninger med én person utgjør 41 prosent av husholdningene, ifølge Statistisk sentralbyrå.

Hos single med hjemmeboende barn vaskes bad og do nesten like hyppig som hos par, viser undersøkelsen.

– Eldre barn bruker badet langt mer enn yngre, og i tenårene ofte mer enn foreldrene. Da blir det større behov for å vaske badet oftere, sier Ronander.

Vasketips
– Vaskes bad og do hver uke, holder det å benytte et ph-nøytralt middel. Flater som speil, skap og toalett kan gåes over med en lett fuktet mikroklut. For å fjerne kalk i doskålen kan man tilføre et surt middel én gang i måneden, sier Ronander.

Et triks i bransjen er å bytte mellom sure og basiske vaskemidler.

– På badet bør du veksle mellom basiske og sure rengjøringsmidler. Bakteriene kan tilpasse seg en basisk eller en sur tilstand, men det klarer de ikke dersom du stadig veksler, sier han.

Basiske vaskemidler, det vil si de med pH-verdi over 7, er grønnsåpe, Jif kjøkken, Jif skurekrem, Jif universal, Klorin og Salmiakk. Sure midler er Ajax baderom, Ajax Shower Power, Jif baderom og Zalo.

I tillegg tilbakteriene er det på badet to typer avfall som ikke lar seg fjerne av samme rengjøringsmiddel. Hudfett må fjernes basisk, mens kalksåpe må fjernes med surt.

– For de som vasker en gang i måneden eller sjeldnere, er det beste tipset å vaske oftere.