Tipper gjennomsnittlig boligskatt kan bli 15.000-22.500 kroner

Sjeføkonom Harald Magnus Andreassen i Swedbank forslaget fra det såkalte at Scheel-utvalget om å innføre en ny statlig eiendomsskatt. Andreassen mener dagens skattesystem i for stor grad favoriserer boligeiere i forhold til de som leier bolig.

Dagens system innebærer en overføring fra dem som leier bolig til de som eier. Jeg tviler på at det er de som eier boligen sin som trenger det mest, sier han til næringslivsnettstedet E24. Han antar at en eiendomsskatt vil utgjøre mellom 0,5 og 0,75 prosent av boligens reelle markedsverdi. Med en markedsverdi på tre millioner kroner vil eiendomsskatten på mellom 15.000 og 22.500 kroner.

– Så kan man sikkert innføre minstefradrag som skjermer de minst verdifulle boligene, legger han til.

Det offentlige skatteutvalget ble oppnevnt av Stoltenberg-regjeringen i mars 2013 etter at det var bred tverrpolitisk enighet om at et skatteforlik må til.

Bakgrunnen for oppnevnelsen var den internasjonale utviklingen, hvor flere land i Europa de siste årene har senket selskapsskatten kraftig og vedtatt innstramminger i reglene om rentefradrag. Utvalget ble bedt om å legge til grunn at forslagene samlet sett burde være om lag provenynøytrale.

2. desember legger utvalget fram en rapport (NOU), og deretter vil utredningen bli sendt ut på høring. Så vil regjeringen etter hvert komme med en stortingsmelding.

Utvalget ledes av Statistisk sentralbyrås administrerende direktør Hans Henrik Scheel, og består for øvrig av førsteamanuensis Annette Alstadsæter, fagdirektør Beate Bentzen, advokat Joachim M. Bjerke, advokat Aleksander Grydeland, professor Guttorm Schjelderup, justitieråd Kristina Ståhl og den danske professoren Peter Birch Sørensen.

– Det er samfunnets reguleringer og investeringer som bestemmer boligens verdi. Uten investering i infrastruktur har ikke tomten noen verdi, sier han og viser til at boliger som ligger sentralt eller nær offentlig kommunikasjon omsettes til betydelig høyere priser enn boliger som ligger usentralt.

Ifølge BT vil en ny eiendomsskatt bidra til å redusere den alminnelige skattesatsen som i dag er på 27 prosent ned mot 20 prosent.

Kilde: E24