Statsbudsjettet gir høyere leiepriser

• Statsbudsjettet gir høyere leiepriser
    Regjeringens forslag om å øke den skattemessige verdien av sekundærbolig vil gi høyere leiepriser fordi tilbudet av leieboliger vil synke, tror sjefsøkonom Kjell Senneset.i Prognosesenteret.

I forslaget til statsbudsjett for 2015 foreslår regjeringen å øke verdsettingen av sekundærboliger utover den først anskaffede fra 60 til 80 prosent av markedsverdien.

- Det vil opplagt ha betydning siden det blir mindre interessant for husholdninger med store formuer å plassere penger i flere sekundærboliger, eller for mer profesjonelle investorer å lånefinansierer kjøp av flere sekundærboliger, sier sjeføkonom Kjell Senneset i Prognosesenteret.

Mener tilbudet av leieboliger synker
Virkningen kommer via litt lavere prisvekst på eierboliger i større byer, og litt høyere leiepriser siden tilbudet av leieboliger synker, mener Senneset.

Han mener ytterligere kvantifisering av virkningen er vanskelig, fordi man vite omtrent hvor stor del av den årlige boligomsetningen som gjelder kjøp av sekundærbolig utover den første.

I områder med mer utbredt oppkjøp av boliger med tanke på utleie kan virkningen kanskje bli opp mot 0,5 prosentpoeng, anslår Senneset, som understreker at raske, "magefølelseorienterte" overslag.

Lavere boligutbud - høyere priser

Økt beskatning av sekundærboliger kan slå ut i leiemarkedet, boligbyggingen og boligprisene, mener administrerende direktør Christian V. Dreyer i Eiendom Norge.

- Det norske leiemarkedet er i all hovedsak avhengig av et privat utleiemarked. Og da er vi også avhengige av at private investorer ser det som lønnsomt å sitte på boliger til utleie. Gjør de ikke det, vil det kunne bety færre utleieboliger og det vil presse leieprisene oppover, sier Dreyer.

Les hele saken på ABCnyheter