Massiv motstand mot bolighaier

• Skrevet av: Red
  • Stikkord: Boligpolitikk

• Massiv motstand mot bolighaier
    Masivt frammøte om spekulasjonsutleie på Vestli i Oslo 3. november.

338 naboer møtte opp for å vise politikerne sin avsky mot boligspekulanter som bidrar til å ødelegge bomiljøet på Vestli. Høyre vil foreløpig ikke ta til orde for å gjøre lovverket strengere.

Folk på Vestli og Stovner er sinte og fortvilet. De siste årene har flere boligspekulanter kjøpt opp selveier-leiligheter i området. Disse er blitt bygget om til hybelhus med inntil ni soverom. Disse rommene leies ut enkeltvis til mellom fire og syv tusen kroner i måneden. Huseierne kan med andre ord tjene flere hundre tusen kroner i året.

Søppelhåndtering, parkeringsforhold og annen infrastruktur er ikke dimensjonert for så mange mennesker. Flere styreledere forteller at de ikke har noen kontroll over hvem som bor hvor.

- Situasjonen er i ferd med å ødelegge bomiljøet vårt. Nå må politikerne ta problemet på alvor, sier Bjørn Thoresen i Tokerudtoppen sameie.

Eierseksjonsloven åpner for at boligeiere kan bygge om leiligheter og tilpasse dem for utleie. For å endre én vedtekt i sameiet må samtlige husstander stille seg bak denne. Dersom én går imot, blir hele forslaget kastet. Dermed har utleierne stor innflytelse.

Vil skjerpe lovverket
Dagens regelverk tillater at en person eller et foretak kan eie inntil to leiligheter i sameiet. Imidlertid kan man starte uendelig mange enkeltmannsforetak og kjøpe leiligheter gjennom disse. I realiteten er det derfor ingen begrensninger.

Et utvalg har på oppdrag fra regjeringen nylig sett nærmere på av eierseksjonsloven. Utvalget åpner for å gi boligeierne større frihet. Saken er nå på høring.

- Vi vil heller skjerpe lovverket og gjøre boligspekulasjon og ombygging vanskeligere. Dette er forankret i storbyutvalget og i sentralstyret vårt, sier leder i Oslo Arbeiderparti, Jan Bøhler.

Eiendomsmegler Maria Movin fra Home på Stovner selger mange leiligheter på Vestli. Hun bekrefter utviklingen.

- Vi ser at mange av interessentene kommer på visning. Målet deres er ofte å leie ut leiligheten. Vi liker ikke trenden, sier hun.

Fikk pipekonsert
Stortingsrepresentant Mudassar Kapur (H) deltok i panelet. Han svarte svært unnvikende på om Høyre og regjeringen ønsker å ta grep for å hindre spekulasjon. Da han for tredje gang ble spurt om Høyres syn på saken - uten å gi et godt svar - begynte hele salen å bue.

- Hva synes du om dagens situasjon på Vestli, Kapur?

- Jeg var her for å lytte og lære mer om saken. Det er ingen tvil om at mange er fortvilet. Jeg har notert meg alle innspillene og tar dem med til Stortinget.

- Du noterer det, men synes du det er bekymringsverdig?

- Det gjør inntrykk på meg når nærmiljøet forteller at de er bekymret for bomiljøet sitt. Når saken skal behandles, så kommer jeg til å huske dette møtet.

Les hele saken i Groruddalen

Les også: SV vil bolighaier til livs