Medlemskurs i praktisk husleierett

• Medlemskurs i praktisk husleierett
    Advokat Mette Thorne Lothe i Leieboerforeningen.

I begynnelsen av oktober inviterte Leieboerforeningen medlemmer i Oslo og Akershus til kurs i praktisk husleierett. Responsen var uventet stor, og allerede etter en time var kurset fulltegnet med 35 deltakere, samtidig som påmeldingene bare fortsatt å strømme inn.

Foreningen besluttet derfor å holde et nytt kurs en uke senere. Selv om antall kursplasser ble utvidet til 50 ble også dette kurset fulltegnet i løpet av noen få timer. Fremdeles kommer det inn påmeldinger, og mer enn 30 personer står nå på venteliste for å komme med.

- Vi har ikke holdt slike medlemskurs de siste 20 årene, og er spente på hvordan det fungerer. Men er kurset vellykket, er det klart at vi skal fortsette med dette, sier daglig leder i foreningen, Lars Aasen.

Samtidig understreker Aasen at det ikke er rom for medlemmene til å ta opp enkeltsaker på kurskveldene.

- Vi har valgt ut noen juridiske tema basert på hva vi mottar flest henvendelser om og hva vi mener det er viktig at leieboere vet. Vi kan ikke svare på spørsmål knyttet til medlemmenes personlige leieforhold på en slik kurskveld. Vi skal likevel sørge for at vi har mange av våre saksbehandlere tilstede og som kan svare på spørsmål i pausen og etter at kurset er ferdig. Utover dette må medlemmene ta opp saker med våre juridiske saksbehandlere på vanlig måte og i ordinære åpningstid, sier Aasen.

Kursleder er advokat Mette Thorne Lothe. Hun vil fokusere på temaer som leieøkning, vedlikeholdsansvar, depositum, oppsigelse/utkastelse, mangler, deponering av omtvistet leie og minste lovlige leietid.

Kurset er gratis for alle betalende medlemmer.