Leieboerforeningen kobles inn OBOS-kjøpet

• Leieboerforeningen kobles inn OBOS-kjøpet
    Lars Aasen i Leieboerforeningen tror mange av de nåværende OBOS-beboerne kan havne i sosialhjelpskøen om de ikke følges opp. (Foto: Øystein Klock)

Finanskomiteen ber om at Leieboerforeningen blir koblet inn når Oslo kommune kjøper 617 leieboliger fra OBOS.

Det er nå flertall for at Oslo kommune kjøper 617 utleieboliger fra OBOS for 1,32 milliarder kroner. Dette ble klart etter Finanskomiteens møte 8. oktober. Boligene skal inngå i Boligbyggs ordinære utleiemasse og leies ut til innbyggere som ikke klarer å skaffe seg bolig på det ordinære private leiemarkedet. Det er mange som ønsker kommunal leiebolig, og det er streng behovsprøving for å få leie av kommunen.

Leieboerforeningen har støttet kommunens plan om å kjøpe de mer enn 600 OBOS-boligene, samtidig som foreningen har uttrykt bekymring for at mange av beboerne som i dag leier av OBOS er i en sårbar posisjon. Når kommunen overtar er planen at beboerne skal flytte ut samtidig med at de tidsbestemte leiekontraktene utløper, men Leieboerforeningen kjenner til at det er flere av beboerne som kan store problemer på det tøffe leiemarkedet i hovedstaden.

– Vi vet ikke hvor mange dette er, men vi tror en stor gruppe befinner seg i en svært sårbar posisjon. Om det ikke gjøres en innsats, kan mange havne i sosialhjelpskøen, sier daglig leder i Leieboerforeningen Lars Aasen.

Foreningen har drøftet saken med byråd for eldre og sosiale tjenester, Øystein Søreide Eriksen. Det har også vært kontakt Boligbygg, medlemmer i bystyret og Leieboerforeningen har vært i deputasjon (høring) i Finanskomiteen.

– Vi er svært fornøyd med alle parter nå ser ut til å være enige om at det er viktig å finne frem til gode løsninger for beboerne som i dag bor i OBOS-boligene. Når saken har passert bystyret i løpet av kort tid regner vi med å bli innkalt til et nytt møte med byrådet for å drøfte hvordan vi skal jobbe videre med denne saken.

Les mer her:

Ivar johansen