Leieprisene i Oslo faller!

• Leieprisene i Oslo faller!

Boligbyggs leieprisoversikt viser at markedsleien i Oslo er på vei nedover. Nedgang i leiepriser overrasker og bekymrer utleiere, men de fleste tror det blir kortvarig. Leieboere kan bare håpe at det fortsetter

Fra 1. til 2. kvartal i år gikk markedsleieprisene i Oslo ned med 1,4%. Normalt øker prisene i 2. kvartal med ca. 2 prosent. Leieprisene har ikke gått ned i 2. kvartal siden 2002. Nedgangen i leieprisene kan tolkes som et signal om at prisoppgangen har stoppet. I august i år var det 1.859 boliger til leie i Oslo på Finn.no. Det er det høyeste antall som er målt i august noe år, og det er 250 boliger mer enn i august 2013.

Flaks på boligmarkedet kan påvirke resten av livet ditt Tilfeldigheter styrer ofte om du får god eller dårlig råd. Viktigst er det antakelig å ha flaks på boligmarkedet.

Stor forskjell på depositumskontoer Det er ikke uvesentlig hvor utleieren din plasserer depositumspengene dine. Renta varierer mye fra bank til bank. Det samme gjør gebyret for depositumskontoen, men gebyret er det utleieren som skal betale.

Startlånet bidro til økte boligpriser Norsk institutt for by- og regionforskning (NIBR) har undersøkt effektene de boligsosiale virkemidlene har på boligpriser og boligmasse. I en fersk rapport har de funnet ut at startlånet – slik det fungerte før omleggingen i 2014 - bidro til økte boligpriser, men ikke flere boliger. NIBR mener det er viktig å målrette den boligsosiale politikken.

Smått, men bra Det japanske huset på 55 kvadratmeter er tegnet av arkitektene hos Mizuishi Architects Atelier.

Pusser opp for å få leid ut leiligheten Leiemarkedet har snudd på få år. - Kravet om standard er betydelig høyere enn tidligere hos studentene, sier Svein Utne.