Alle kan bo, men noen trenger mer hjelp enn andre

• Publisert: tirsdag 02 september, 2014 - 16:26
  • Skrevet av: Red

• Alle kan bo, men noen trenger mer hjelp enn andre
    Leieboerforeningen er opprørt over Adresseavisa og Trondheim kommune som stigmatiserer en sårbar gruppe.

Alle kan bo, og alle har rett på et godt sted å bo, men noen trenger mer hjelp enn andre. Tittelen på pressemeldingen regjeringen sendte ut når de lanserte sin boligsosiale strategi var: «Alle skal ha et godt sted å bo». Fokuset på bolig for vanskeligstilte i Adressa og NRK den siste tiden har vist at ikke alle har et godt sted og bo.

Av Martin Gustavsen, Leder i Leieboerforeningen avd. Midt-Norge

La oss begynne med hovedoppslaget i Adressa den 20. august. «Leietakere i kommunale boliger: Ramponerte boliger for 127 millioner». Trondheim eiendom stiller velvillig opp til intervju og henger ut enkeltmennesker med tydelige personlige utfordringer. Som om ikke det var nok sender de også over biler av enkelte leiligheter som Adressa bruker for å illustrere saken.  Jeg har i ettertid skjønt at kommunen ikke er helt fornøyd med vinklingen på saken, men de har på alle måter bidratt til at den ble som den ble.

Det blir litt komisk når vi et par dager etter kan lese på NRK.no at kommunaldirektøren oppfordrer Trondheims befolkning til å ta i mot rusavhengige beboere i sitt nabolag. Her må jeg si at jeg er helt enig med Garåsen, alle kan bo, men noen trenger mer hjelp enn andre og kommunen må gi den hjelpen istedenfor å henge ut dem som ikke har fått den hjelpen de trenger.

FO presenterer dette synet på en god måte den 27. august, og selv om de kanskje som Trondheim kommune presiserer 1. september ikke har sett forskjellen på ramponering og vedlikehold er ikke det FO sin skyld. Den feilen stammer fra artikkelen som Trondheim eiendom bidro til den 20. august. I innlegget den 1. september kommer det frem at leieboere i Trondheim kommune ikke har skadet leiligheten for 127 millioner som kommunen bidro til at Trondheims befolkning nå tror, men 800 000. Dette er pinlig, både for Adressa og for Trondheim kommune.

• Det er pinlig at Trondheim kommune bidrar til en stigmatisering av en sårbar gruppe
  • Det er pinlig at Trondheim kommune henger ut enkeltmennesker i Adressa
  • Det er pinlig at Trondheim kommune ikke gir hjelp til de som trenger det for å bo
  • Det er pinlig at Trondheim kommune ikke tar ansvar på et høyt nivå, men lar rådgivere vase rundt
  • Det er pinlig at Trondheim kommune ikke klarer å skape gode bomiljø

Det er pinlig at de kommunale boligene i Trondheim er så dårlig vedlikeholdt de siste 20 årene at man bruker nesten 100 millioner i året på vedlikehold nå.

Det er pinlig at oppfølgingen fra Trondheim kommune er så dårlig at nabolag ikke ønsker kommunale boliger i sitt nærområde.