Vi inviterer til visning av Push

Leieboerforeningen inviterer medlemmene på film. Den 7. oktober viser vi den sterke dokumentarfilmen Push på Cinemateket i Oslo kl 18:30. Filmen handler om de nye ansikstløse finansspekulantene som kjøper opp tusenvis av boliger i hele verden. De følger ikke opp leieforholdene og presser ut innbyggerne og legger hele nabolag øde.

I filmen følger vi Leilani Farha, FNs spesialrapportør for bolig, mens hun reiser rundt og prøver å forstå hvem de og hvordan det har blitt slik at bolig er blitt en attraktiv vare for de verste finansspekulantene. "Bolig er ingen vare - det er en menneskerett", sier Leilani.

"Norge har investert 670 millioner kroner i Blackstone som lever av å gjøre folk bostedsløse"

Det er Leieboerforeningen, Habitat Norge og Oslo Dokumentarkino som sammen står bak visningen av filmen. Før filmen som varer ca 90 min, blir det debatt knyttet til filmen og mennskerettigheter. Både fagfolk og politikere kommer til å sitte i panelet.

Leieboerforeningen har også funnet ut at Oljefondet har investeringer i Blackstone, et av spekulantselskapene som vi følger i filmen. Ikke mindre en 69 millioner doller eller omtrent 670 millioner kroner har vi puttet inn i dette uetiske og kyniske selskapet som lever stort på å gjøre folk hjemløse. Hvor mange ganger skal forvalterne i Oljefondet og Norges Bank framstå som hodeløse pengepugere og fullstendig uten evne til å tenke etisk? Skal vi akseptere at Norge tjener penger på å produserer hjemløshet i andre land?

Medlemmer i Leieboerforeningen har gratis adgang, men vi ber om at deltakere sender en påmeldingsmail med antall deltakere til lbf@lbf.no. Merk epost med Push.

Filmen vises også i Trondheim 16. oktober kl 18-21 i Cinemateket/Olavshallen og i Stavanger 24. oktober kl 18-21 Kvitsøygate 3 (Områdesatsingen).

OBS: Filmen har engelsk tale og er ikke tekstet.

Cinemateket ligger i Dronningsgate 23.

Se trailer for The Push